Mozgássérült gyermekek fejlesztése a Károlyi István Gyermekközpontban
“Mindegy, hogy képességeid mekkorák, fő, hogy a tőled telhető legjobbat formáld belőlük és általuk.” Weöres Sándor
A különleges gyermekotthon a gyermekotthon vezetőjének közvetlen szakmai irányítása alá tartozó szervezeti egység. Különleges gyermekotthonként biztosítja a teljes körű otthont nyújtó, illetve utógondozói ellátást a tartós beteg vagy fogyatékossággal élő, valamint 3 éven aluli gyermekek és fiatal felnőttek számára, akik főként mozgássérültek és az ehhez társuló egyéb lehetséges sérülésekkel élnek.
A Károlyi István Gyermekközpont különleges gyermekotthonában a gyermekek szakirányú ellátását a módszertani osztály gyógypedagógusai és egészségügyi szakemberei látják el: szomatopedagógus- mozgásfejlesztő szakember, logopédus, pszichopedagógus, dietetikus, védőnő, ortopéd szakorvos. A komplex gyógypedagógiai fejlesztésbe beletartozik az egyéni és csoportos mozgásnevelés, az egyéni és csoportos manipulációs fejlesztés, az érzékszervi és az értelmi fejlesztés.
Az intézményünkben élő mozgássérült gyermekek egy része szomatopedagógia- másrésze konduktív pedagógiai fejlesztésben részesül.
A szomatopedagógia a gyógypedagógia egyik szakterülete, a mozgássérült emberek speciális pedagógiája. A mozgásában sérült embert holisztikusan, képességeinek összességében tekinti, kutatja fejlesztésük, nevelésük, oktatásuk, személyiségük kibontakoztatásának lehetőségeit Speciális fejlesztés, mely a gyógypedagógia eszközeivel a gyógytorna aktív és passzív eljárásainak felhasználásával általános, pszichés, mentális és szomatikus fejlesztést valósít meg. Feladata a károsodott mozgásfunkciók helyreállítása, korrekciója, kompenzációja.
A konduktív pedagógia módszere új utat nyitott a központi idegrendszeri mozgássérültek rehabilitációjában. A konduktív nevelés aktív tanulást jelent; a gyermek nem csupán passzív szenvedője, hanem tevékeny résztvevője a saját fejlődésének. Feladata a változásra képes ember fejlesztése.
Fontosnak tartjuk az egyéb – akár kiegészítő – terápiás módszerek alkalmazását is (Sindelar-Zsoldos-módszer, szenzoros integrációs jellegű terápia, diszgráfia-, ill. diszkalkúlia prevenciós foglalkozások, Bobath-módszer, a klasszikus svéd masszázs elemei stb.), az önellátásra nevelés, a szociális kapcsolatok fejlődésének elősegítése is része speciális segítségnyújtásunknak.
Kiemelt feladatok:
1.Mozgássérült és mozgásfejlődési elmaradást mutató gyermekek fejlesztése:
komplex mozgásfejlesztés
mozgáskoordinációs zavarok kezelése
kommunikációs hátrányok enyhítés
észlelés, figyelem fejlesztés
önállóság, önkiszolgálás, eszközhasználat
izomtónus, erőnlét, egészségnevelés
egyensúly- készség zavarainak kezelése
manipulációs tevékenység fejlesztése
értelmi fejlesztés
alkotás, művészetterápia, adaptív sport
mozgásukban átmenetileg akadályozott gyermekek komplex fejlesztése (postoperatív szakasz, tartós betegségek, balesetek utáni fejlesztés)
2. Kapcsolatfelvétel szakorvosokkal (gyermek-orthopéd szakorvos, neurológus, gyermekorvos, belgyógyász), akik a rehabilitáció, habilitáció orvosi hátterét biztosítják.
Orthopéd szűrés megszervezése, segédeszközök felíratása.
3. Előadások fórumok szervezése a nevelő-gondozó munkatársak részére szakemberek bevonásával az aktuális igények szerint.